AUH lemper ansættelsesstop for serviceassistenter

Foto, video og tekst: Peter Justesen

AUH har valgt at dispensere fra ansættelsesstoppet for serviceassistenter på de akutte afsnit. Det sker efter brev fra FOA Århus og opråb fra servicelederne. Der har nemlig været problemer med bemandingen siden indflytning på det nye AUH for halvandet år siden.

Tillidsmand Brian Pfaff har travlt, men han har tid til at vise rundt og fortælle, hvordan det foregår på operationsafdelingen på AUH. Han har selv arbejdet på forskellige sygehuse i snart 34 år og har stor erfaring. Men de sidste halvandet år har været hårdere, end noget han nogensinde har oplevet før.

– Siden vi flyttede herop, har det været rimelig kaotisk, og vi har været underbemandet fra begyndelsen. Nu er der så kommet lovning på 10 nye serviceassistenter, og det er simpelthen helt fantastisk.  Alle er glade, for vi trænger til flere kollegaer, fortæller han.

Brian Pfaff er TR på OP på operationsafsnit 1. og 2. Det 3. operationsafsnit hører under intensiv afdelingen, men det er primært på 1. og 2., der lige nu mangler serviceassistenter. 

Der er lige nu ansat 12 (normeret til 17) serviceassistenter på Brian Pfaffs område: Operationsafsnit 1. og 2. De står blandt andet for rengøring af de 12 operationsstuer ca. 40-50 gange om dagen. Det foregår ved, at så mange serviceassistenter som muligt rykker ind på en stue lige efter en operation og sammen gør rent. Det tager typisk omkring 10 minutter, og så er der igen grønt lys til en ny operation.

Fem serviceassistenter stoppet siden indflytningen

Siden indflytningen på det nye AUH er fem af Brian Pfaffs kollegaer stoppet af forskellige årsager, men mange af dem på grund af det stigende arbejdspres. Lige nu er de altså kun 12 ansatte ud af en normering på 17.

Der er mange forskellige opgaver, og når der ikke er nok personale, så bliver hverdagen meget hektisk, fortæller Brian Pfaff.

– Det er kommet til en grænse, hvor vi simpelthen ikke kan følge med mere, for både sygeplejersker og læger har hidtil kunnet ansætte, men det kan vores gruppe ikke, og det er et problem.

Det er ikke kun på operationsafsnit 1. og 2., der mangler serviceassistenter. På skadestuen mangler der en serviceassistent ud af en normering på 19. På intensiv 1 operationsafsnit 3. mangler de 1 ud af en normering på 5. På intensiv 2 mangler der lige nu ikke nogle serviceassistenter, men de må ofte undvære personale, der skal arbejde på andre afdelinger. 

Serviceassistenterne har mange forskellige opgaver i hverdagen. Videoen nedenfor viser den store variation.
En af de mange opgaver er akutkørsel og hjælp ved hjertestop, hvor der blandt skal bruges en hjertestarter.

Brev til sygehusdirektøren

FOA Århus sendte i begyndelsen af september et brev til sygehusdirektør Poul Blaabjerg om den kritiske situation på OP, Intensiv og Skadestuen. Helt aktuelt påpegede afdelingen, at ansættelsesstoppet for serviceassistenter har særligt alvorlige konsekvenser for patienterne og ikke mindst for serviceassistenterne.

– Vi har modtaget et brev fra FOA, men vi har også fået henvendelser fra vores serviceledere, der har gjort opmærksom på akut mangel på serviceassistenter. Da vi samtidig har planer om flere operationer, så har vi dispenseret fra ansættelsesstoppet og vil nu ansætte 10 flere serviceassistenter, fortæller Poul Blaabjerg.

Region Midtjylland forventer at have et budgetforlig på plads d. 8. oktober, og derfor kan Poul Blaabjerg endnu ikke sige noget om en eventuel ophævelse af ansættelsesstoppet, men han forventer, at alle afdelinger har et budget at arbejde ud fra i uge 43.

Poul Blaabjerg, sygehusdirektør, AUH. Foto: Tonny Foghmar

Sammenhæng mellem velfærd og arbejdsmiljøn

Brian Pfaff er glad for, at der bliver ansat flere, og han håber også, at det kommende budget giver plads til at ansætte flere kollegaer på alle områder. Det er der nemlig brug for, og han ser også en klar sammenhæng mellem velfærd og arbejdsmiljø.

– De to ting er uadskillige. Når arbejdsmiljøet er dårligt, så skaber det dårligere velfærd både for personalet, men også for borgerne og dermed samfundet. Det er klart. Det hænger sammen, slutter han.

“Når arbejdsmiljøet er dårligt, så skaber det dårligere velfærd”

Formanden har ordet: Kongres – bedre vilkår – mere velfærd
Flere serviceassistenter: AUH lemper ansættelsesstop
Historisk forklaring: Derfor er din løn uretfærdig
Mere uddannelse: Det skal der til
Godt, at jeg gik hjem, før efterlønnen var forbi
Kongres: Hvad kommer det mig ved?
Oversigt alle fagblade

Hvis du har en god historie, så skriv en kort meddelelse til os. Send gerne dit telefonnummer, så kan vi hurtigere kontakte dig.

Kolofon:

Ansvarshavende redaktør:
Mette Fuglsig Schjødt, formand, FOA Århus
Email: mefu@foa.dk
Telefon: 4697 3212
Mobil: 2968 4111

Opsætning og drift af fagbladet-foa-aarhus.dk
Peter Justesen
Email: peju@foa.dk
Telefon: 4697 3234
Mobil: 2622 3846

Meld en kollega ind - og få et gavekort

Forhandlingerne om overenskomsten nærmer sig. Dem, der er medlem senest 1. februar 2024, er sikret penge, hvis det ender med strejke eller lockout.

Du er godt på vej mod et gavekort på 300 kroner, når du anbefaler en kollega et medlemskab af FOA.

Sådan bliver din kollega medlem

Lad din kollega melde sig ind online eller bestil et opkald til vedkommende. I begge tilfælde skal dine kontaktinfo oplyses for at du – som anbefaler – kan få et gavekort.

Formanden har ordet: Generalforsamlingsgaranti
Ny struktur i Sundhed- og Omsorg kan give problemer
Vi stod sammen som TR-gruppe
Tillidsrepræsentanter på tværs
Se dagsorden til generalforsamling i april her
Oversigt alle fagblade